BILBRANSJEN I ENDRING - HVA BETYR DET FOR DEG?
Ny teknologi og nye rammebetingelser er i ferd med å endre bilmarkedet og infrastrukturen rundt. Trender som oppkoblede biler og økende elektrifisering vil gi konsekvenser for flere enn bare bilbransjen
Bilen slik vi kjenner den vil forsvinne, i takt med at de teknologiske og politiske rammebetingelsene endrer seg. Vi ser at bilen blir oppkoblet og kan kommunisere med omverdenen, noe som leder frem mot selvkjørende biler. Elektrifisering er en annen trend – nær 20 prosent av alle biler kjøpt i Norge i fjor var helelektriske. En tredje trend er at vi går fra å eie bil til å disponere bil, gjennom for eksempel bilkollektiver. Oppi dette må aktører fra ulike bransjer finne nye muligheter til å gjøre seg selv relevante
Dette endrer ogsa krav og forventninger til ansatte i bransjen, tettere oppfølging, rask implementering av ny teknologi er nøkkelbegrep for kompetanse til de som jobber i bransjen. Den tradisjonelle bilselgeren er på vei ut, biler kjøpes og selges i større grad digitalt og de tradisjonelle bilbutikkene blir rene service sentere.