
Visste du at 75 % av arbeidssøkere tar i betraktning selskapets employer brand før de søker jobb?
3 fordeler ved employer branding
I en undersøkelse gjennomført av HubSpot kommer det frem at 66 prosent av de som nylig har byttet jobb visste om selskapet før de søkte på jobben og at hele 92 prosent av kandidater ville vurdert å bytte jobb dersom et selskap med godt omdømme tilbød dem en annen rolle.
Selskapets omdømme er viktig, og det er hovedsakelig tre store fordeler du kan oppnå gjennom å fokusere på employer branding: mer tids- og kostnadseffektiv rekrutteringsprosess, høyere lønnsomhet og mer kvalifiserte kandidater.
Senker kostnaden per ansettelse med 50 prosent
Dersom du har et sterkt employer brand vil kostnaden ved å ansette nye medarbeidere i de aller fleste tilfeller gå ned, fordi du vil tiltrekke deg mer kvalifiserte søkere raskere. Samtidig vil det bli enklere å filtrere ut de kandidatene som ikke passer inn i selskapet.
I en undersøkelse gjennomført av LinkedIn kommer det frem at et sterkt employer brand kan senke kostnaden per ansettelse med hele 50 prosent og bidra til å tiltrekke 50 prosent mer kvalifiserte kandidater.
Mer kvalifiserte kandidater
Det å skape en bevissthet rundt selskapet og positiv differensiering resulterer i at selskapet blir mer attraktivt på arbeidsmarkedet og åpner opp for at de mest kvalifiserte jobbsøkerne viser interesse.
Ifølge The Guardian velger arbeidssøkere sin arbeidsgiver hovedsakelig basert på lokasjon (47 %), muligheten for karriereutvikling i selskapet (23 %) og bildet søkeren har av selskapet (16 %). Desto mer attraktiv arbeidsplassen din anses å være av jobbsøkere, destoenklere vil det derfor være å finne de rette kandidatene. Kandidatene som ikke bare kan løse jobben på best mulig måte, men som også passer best inn i bedriften.
